onsdag 18. mars 2009


Ukens blogglekse er å skrive kort om hva reklame er og analysere en valgfri reklame. Dette er i seg selv en enkel lekse, fordi det er snakk om et omfattende tema. I dag er reklame blitt til en stor del av den moderne verden, og også en viktig del av globaliseringen. Veldig mange mener de ikke blir påvirket av reklame, men dette er galt. De aller fleste av oss opplever å se en reklame hver eneste dag, enten det er på tv, radio, utstillingsvinduer, plakater osv. Men hva er reklame egentlig?
Ordet reklame kommer fra det latinske ordet reclamare, som betyr å rope igjen og igjen. Kort sagt er reklame er betalt massekommunikasjon fra en identifiserbar avsender. Hensikten med reklame er å reklamere en produkt eller en tjeneste via massemedier.
Det finnes fire typer reklame:
1: Annonsen
2: Reklamen
3: Lydspotten
4: Filmen
Det finnes tusenvis av reklamer, og tusenvis av måter å lage en reklame på. Hovedmålet er å få denne varen/tjenesten solgt og det blir tatt i bruk alle tenkelige ting. En som lager en reklame er fullt klar over hvem den er for. Dermed er det viktig å vite hva som skal til for at reklamen klarer å fange oppmerksomheten til akkurat denne menneskegruppen.
Jeg har tenkt å analysere en reklame som er perfekt på alle tenkelige måter. Det er snakk om en kjent, norsk reklame, Grandiosa lørdagspizza. Dette er en reklame med de egenskapene en god reklame skal ha. Først og fremst er pizza noe 98% av Norges befolkning elsker. Å selge et såpass kjent og populært produkt er ikke noe problem i seg selv. Det som er utfordringen er å klare å selge denne pizzaen til mest mulig folk. Dette er en reklame som er rettet mot alle i det norske samfunnet. Det er som å tilby et barn godteri, bare at voksne får også lyst på det. Det som gjorde denne reklamen ekstra populær, var sangen som kom ut med reklamen i 2006. Det er en munter sang som handler om den fantastiske smaken av grandiosa. Det er en sang som setter seg fort på hjernen, så folk kan gå rundt i flere timer og tenke på grandiosa uten å være klar over det selv. Etter hvert ble det til og med gratis å laste ned denne sangen på mobilen! I videoen er det mange folk, unge, voksne, gamle, folk med forskjellige yrker osv. Det er for å fortelle at grandiosa er en pizza som passer alle og som alle bør spise.
Det blir også brukt en del slang i reklamen. Grunnen til dette er å fange de unges oppmerksomhet. Ting som «digg, kjeft, kids, respekt for grandiosa» blir brukt for å lettere nå fram til ungdommen. Det er brukt flere andre ting som egentlig ikke har noe med grandiosa å gjøre, men ting som er nødvendige for at produktet skal selges til flest mulig. Blant annet er rømmedressingen som vi blir introdusert for midt i reklamen. Det er åpenbart at veldig mange foretrekker å spise pizza med rømmedressing på. Så når man ser en deilig gjennomstekt pizza, som det damper av så du nesten kjenner lukten av den, med en rømmedressing ved siden av, er det lett å bli «lurt».
Reklamen sørger for at budskapet kommer klart fram: Kjøp grandiosa lørdagspizza. Den er god, den er lett å lage, den har ekte biff, den har rømmedressing med inkludert.
Alt dette satt sammen til en video på ett og halvt minutt er nok til å få halve Norge til å ta seg en tur til butikken og handle noe godt for lørdagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar